Liikenne
Liikenne
- Autoilun verotusta ei saa kiristää
- Ruuhkamaksut ja kilometriverot estettävä
- Biojakeluvelvoite poistettava pysyvästi
- Tiestön kunnossapidon määrärahoja lisättävä
Valtio kerää eri tavoin tieliikenteestä verotuloja noin 8 miljardia euroa vuodessa. Tämä on lähes viidesosa valtion kaikista verotuloista. Liikenne onkin toiminut lypsylehmänä erittäin pitkään, ja liikenteestä kerättyjä verotuloja ei ole palautettu tiestön ylläpitoon kuin vain murusia. Tiestön ylläpitoon käytetään vain noin kymmenesosa kaikista niistä verotuloista, joita liikenteestä kerätään. On käsittämätöntä, miten liikenteen verotusta on yhä vain kiristetty edelleen viime vuosina mm. ajoneuvoveron ja polttoaineveron nostoilla. Lisäksi erilaisessa säätelyllä, kuten biojakeluvelvoitteella, on entisestään nostettu tavallisen ihmisen autoilun kustannuksia. Liikenteen raskas verotus heijastuu myös luonnollisesti kaikkien elintarvikkeiden ja kulutushyödykkeiden hintoihin, sillä n. 90% maamme rahtikuljetuksista tehdään kumipyörillä. Tiestön huono kunto myös rapauttaa maamme kilpailukykyä sekä kansallisomaisuutemme, teiden, arvoa.
Autoilun verotusta ei saa kiristää enää yhtään. Vuonna 2021 valtion tulot liikenteestä olivat:
- Autovero 524 milj. €
- Ajoneuvovero 1134 milj. €
- Polttoainevero 2507 milj. €
- Polttoaineiden alv 1485 milj.€
- Alv uusista ajoneuvoista 817 milj. €
- Alv ajoneuvojen osista, huolto- ja korjaustöistä 747 milj. €
- Vero liikenne- ja vakuutusmaksuista 407 milj. €
Yhteensä 7621 miljoonaa euroa
Muulla sääntelyllä autoilun kustannuksia kasvatetaan entisestään. Esimerkiksi biojakeluvelvoite, joka on täysin poliittinen ja ideologinen päätös, aiheuttaa polttoaineen hintaan noin 40 sentin lisäkustannukset per litra. Melkein jokainen hallitus viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana on lisäksi tehnyt erilaisia toimenpideohjelmia kilometriveron tai ruuhkamaksujen keräämiseksi. Nämä suunnitelmat on ministeriöissä haudattava pysyvästi. Sanna Marinin hallitus on linjannut seuraavasti: ”Liikkumisvapaus ei ole rajoittamaton, vaan esim. autoiluun kohdistettavia rajoituksia voidaan perustella mm. muiden tieliikenteen käyttäjien liikkumisvapauden turvaamisen kannalta. Toimenpiteisiin saattaa liittyä henkilötietojen keräämistä.” Olen tästä asiasta jyrkästi eri mieltä.
Moottoripyöräilijänä olen äärimmäisen huolestunut teiden huonosta kunnosta, sillä erityisesti motoristille syvä reikä tiessä voi aiheuttaa jopa hengenlähdön, jos monttuun ajaa epähuomiossa. Puhumattakaan autoille aiheutuvista arvokkaistakin vaurioista vanteisiin tai ripustuksiin. Liikenneväylien korjausvelka oli vuoden 2022 alussa väyläviraston mukaan 2,8 miljardia euroa, josta maanteiden korjausvelka oli 1,5 miljardia euroa. Korjaustarvetta tieverkolla oli lähes 19 000 kilometrillä, joka on lähes 22 % kaikesta tiekilometrimäärästä sekä 627 sillalla, eli yli 5 % silloista. Tieverkko on rakennettu ja ylläpidetty meiltä jokaiselta kerätyistä verorahoista, joten on häpeällistä, että kansallisomaisuutemme annetaan rapistua. Tieverkoston korjausvelkaa pitäisi kuroa kiinni päättäväisesti ja asettaa tavoite, että vuonna 2030 alle 2 % tieverkostamme on heikossa kunnossa.